Når vi bygger en hjemmeside, er det lett å bli fortapt i design, bilder og ikke minst det innholdet vi ønsker å dele. Men uansett hvor bra dette er, er det jo ikke verdt så veldig mye, hvis det er umulig for noen å finne den flotte siden vi har laget. Og det er her SEO kommer inn. SEO er et av de aller beste verktøyene vi kan bruke for å hjelpe folk med å finne siden vår, og dermed få enten flere kunder til tjenestene våre eller flere salg – uansett hva det er vi selger. Men hva er egentlig SEO og hvordan funker det? Les videre her!
Hva er egentlig SEO?
SEO er en forkortelse som Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimering på norsk. Dette betyr helt kort fortalt at man prøver å optimere hvordan siden din vises i søkemotorene som Google. Du har sikkert hørt at det er bra å ligge på førstesiden på Google, og det er akkurat dette SEO jobber med – å sørge for at siden din rangerer så høyt som mulig i søkemotorene når noen søker på forskjellige keywords som er relatert til bedriften din.
Strømmetjenester som eksempel
Et godt eksempel på en bransje der dette med SEO er veldig viktig, er når det kommer til for eksempel strømmetjenester. Dette er fordi konkurransen er stor, og det derfor gjelder å fange oppmerksomheten til potensielle kunder fortest mulig. Det samme gjelder også bransjer som selger for eksempel mobilabonnementer eller mobilt bredbånd, men la oss bruke strømmetjenester som eksempel her. For selv om man selvsagt kan betale for annonser for å havne høyt i søkemotorene, men det å vite hvordan man bruker SEO er en viktig investering hvis man vil nå langt.
Det finnes mange forskjellige strømmetjenester som viser filmer og serier og derfor er det viktig at man sørger for å havne høyest mulig når folk søker på nøkkelord som relaterer seg til dette. Noe av det første man må gjøre, er derfor å analysere hvilke søkeord det er folk bruker når de ser etter en strømmetjeneste, og bygge SEO-strategien sin rundt dette. Når man vet hvilke søkeord man skal bruke, optimerer man både den teksten man har på sin egen side sånn at det er lettere for søkemotorene å analysere at siden din er relevant for de som søker på disse ordene, men dette er ikke alt.
Det er mange aspekter innenfor SEO som er viktig å sette seg inn i, og en annen av disse er linkbuilding. Her kan man enten selv samarbeide med andre sider, eller på annen måte optimere omtalen av siden din, men det er mange som velger å ansette et byrå til dette – fordi det rett og slett er mer effektivt fordi de allerede har både prosessene og plattformene i orden. Det å sette seg inn i hva SEO betyr selv, er selvsagt viktig, men det kan være verdt å overlate jobben til noen andre, hvis man ønsker virkelig gode resultater og har råd i budsjettet til å gjøre dette.