Digital markedsføring blir bare mer og mer viktig, og man kan med stor sikkerhet si, at det er i digital markedsføring at fremtiden ligger. Derfor er det viktig at man klarer å hoppe på vogna så fort som mulig, sånn at man ikke mister verdifull tid, og ikke minst kunder, fordi man ikke trodde at det var viktig. Men hvor begynner man egentlig hvis man er helt ny og ikke vet hvor man skal begynne? Det får du vite mer om her, sånn at du kan gå fra ord til handling på null komma niks.
Digital markedsføring er noe som skjer på tvers av alle kanaler og det er god grunn til at man kanskje føler seg litt overveldet hvis det er noe man skal introduseres til for aller første gang. Men der utfordringen ligger, ligger også alle mulighetene. For selv om den tradisjonelle markedsføringen fortsatt virker, så når man ut til så utrolig mange flere når man bruker digital markedsføring enten i stedet for, eller i tillegg til andre former for markedsføring.
Hvis du ikke vet hvor du skal begynne, eller hvilken plattform du skal fokusere på, så frykt ikke, for selv om det kan virke sånn, så er det ikke sånn at det er ett rett svar, eller at du trenger å gjøre alt på en gang. Det er helt lov til å bygge seg opp over tid, og prøve forskjellige ting underveis. Det viktigste er bare at man begynner, sånn at man kan komme i gang og får prøvd noen av de mange tingene man leser om, sånn at man kan gå fra begynnende kunnskap til begynnende erfaring.
Hva er egentlig digital markedsføring?
Kort fortalt, er digital markedsføring, markedsføring som blir utført på nettet. Dette kanskje i form av hjemmesider, gjennom webshops eller e-handel, søkemaskinoptimering (eller SEO på engelsk), annonser på Google, sosiale medier, gjennom e-mails eller alle mulige andre ting. Dette er noen av de aller mest kjente formene for digital markedsføring og er alt sammen noe som skaper en mye mer dynamisk og flytende tilgang til markedsføring.
For der vanlig markedsføring er noe som kan ta måneder å forberede og gjøre klart, er digital markedsføring noe man kan bestemme seg for, og ikke minst endre på mye fortere. Dette gjør at man mye lettere kan følge med på trender, reagere på hvordan det man sender ut blir mottatt, og alle de andre tingene som påvirker hvordan vi går frem for å gjøre ting.
Digital markedsføring har derfor potensiale for å gjøre det enda lettere for oss å hele tiden være både der kundene våre er og ikke minst følge dem i det de er opptatt av og ønsker seg. Og digital markedsføring er ikke bare å legge opp innhold eller annonser, det gir deg også en helt unik innsikt i hvilke ting de potensielle kundene dine bruker mest tid på, og ikke minst liker og deler mest, sånn at dere hele tiden har muligheten til å tilpasse og optimere i forhold til det.