Hopp til innholdet

Underholdning i utvikling

  • av
Underholdning i utvikling

https://unsplash.com/photos/man-using-taking-phtoo-smartphone-YeAE2e2QJrM

Det at våre preferanser når det kommer til underholdning er i utvikling, er ikke noe nytt. Underholdningsvaner har lenge vært formet av teknologi, kultur, adferd og samfunnskrefter, men det er nå mange flere muligheter og mer tilgjengelighet enn noen gang før. Her ser vi nærmere på hvilke former for underholdning nordmenn foretrekker i dag og hvordan disse preferansene har utviklet seg og forventes å utvikle seg videre.

Strømmetjenester i flukt

Markedet for strømmetjenester har vært gjennom en enorm utvikling de siste årene. Fra Netflix som «eneste» alternativ, finnes det i dag et hav av tjenester å velge mellom, både når det kommer til internasjonale og lokale plattformer. Det de alle har til felles er at de konkurrerer om å være best i sin klasse og skille seg ut fra mengden i et mettet marked. 

Det er ikke lenger nok å tilby filmer og serier; strømmetjenestene er også blitt produksjonsselskaper som utvikler egne storsatsinger. I starten var det gjerne mest fokus på amerikanske produksjoner, men i senere tid har det også dukket opp norske satsinger. Fra humorprogrammer på Prime Norge til et enormt fokus på egne serier for TV2 Play, er det i dag mange som følger med på det siste innen eksklusivt innhold.

Samtidig er det en tydelig trend mot kortere og mer direkte innhold. Der det en gang var store filmer som var i fokus, har vi i dag ikke den samme konsentrasjonsevnen til å holde oppmerksomheten. Det gjelder å gi svar fort og enkelt for å holde underholdningen relevant.

Et blomstrende oddsmarked på nett

Tradisjonell sportsbetting har også gjennomgått en teknologidrevet revolusjon og spill på oddsen er i dag mer tilgjengelig enn noen gang. Norske spillere kan nå finne anbefalinger av betting sider Norge og spille på alt fra norske fotballkamper til e-sportturneringer og andre nisjesporter.

Spill via mobilen og live (in‑play) betting er spesielt populært. Dagens nettbaserte plattformer tilbyr nemlig sanntidsodds og oppdateringer midt i kampens hete, og ekstra funksjoner som tidlig cashout eller økte odds for å gjøre det hele enda mer spennende. Denne moderne tilnærmingen byr på en unik form for underholdning som fortsetter å øke i popularitet både for sportsfans og ivrige spillere.

I Norges regulerte modell har per i dag Norsk Tipping og Norsk Rikstoto enerett. Noen er fornøyde med denne ordningen, men det gjelder for langt fra alle. Mange nordmenn søker blant annet mot internasjonale oddssider som tilbyr bredere spillmarked og generelt bedre tilbud. Dette gjør at det stadig tas opp til diskusjon om dagens system er det beste for fremtiden.

Sosiale medier for jobb og fritid

Sosiale medieplattformer som Facebook, Instagram og TikTok kan ikke lenger betraktes som nye, men det er en stadig utvikling av hvordan disse plattformene brukes. Sosiale medier er nemlig ikke lenger bare et sted hvor personer deler små glimt fra sine liv med venner og bekjente, men et marked som har vokst langt inn i bedriftsverden.

Underholdningslandskapet har endret seg gjennom personlig og sårbart innhold. TV-programmer som Bloggerne var pionerer i å gjøre psykisk helse, skjønnhetsoperasjoner og kroppspress til allmenn underholdning. Slike produksjoner viser voldsom gjennomslagskraft i norske seeropplevelser og danner en form for sosial dokumentar innpakket i reality. Influensere har dermed blitt formidlere av identitet, mental helse og sosiale normer – på godt og vondt.

Mange nordmenn livnærer seg i dag av forskjellige sosiale medier via kampanjer og reklamebetalinger. Samtidig blir det mer og mer vanlig for tradisjonelle bedrifter å bruke sosiale medier til å nå nye publikum og øke sitt engasjement.

Den seneste trenden innen denne utviklingen er at politikere bruker sosiale medier i sine politiske kampanjer, blant annet i forkant av valget i 2025. Mange har blant annet både reklamert på disse plattformene og begynt å bruke TikTok, Instagram Reels og virale videoformater for å nå yngre velgere. Dette speiler en bredere trend hvor aktører må være med på den digitale utviklingen hvor humor, umiddelbarhet og relevans vinner frem per i dag.

Balansen med skjermfrie pauser

Mot strømmen av digital stimulans vokser også en mottrend i ønsket om ro og tilstedeværelse. Filosofier som slow living blir stadig mer trendy som en motpol til det evige jaget etter bekreftelse og perfeksjonisme på sosiale medier. 

Selv om underholdning i dag er tilgjengelig akkurat når og hvor man ønsker det, kan det være lurt å ikke være konstant pålogget. Blant annet lanserte influenseren Kristin Gjelsvik nylig en 72‑timers «dopamin‑reset» der familien skulle være helt skjermfri og heller bruke engangskameraer for å skape minner. 

Skjermbruk frigjør dopamin på alarmnivå og mange ønsker derfor å «logge av livet» for å finne mer ro. Dette viser at underholdning også handler om fravær: om å hente tilbake kvalitet og oppmerksomhet i motsetning til konstant stimuli.

KI og personlig tilpasning

Det aller nyeste innen teknologi og underholdning handler nå om kunstig intelligens (KI). Det blir stadig mer vanlig å benytte KI som hjelp til alt fra jobb og trening til dagligdagse formål og underholdning. En stor grunn til dette er omfanget av personlig tilpasning som er tilgjengelig. Anbefalinger er ikke lenger generelle, men kan tilpasses spesifikke formål basert på hjelp fra maskinlæring.

Strømmeplattformer tilpasser kontinuerlig anbefalinger via sofistikerte algoritmer, noe som endrer hvordan vi navigerer underholdning. Autogenerert innhold, KI-kurerte lister og personlig profilering gjør at underholdningen blir noe nesten privat med en strøm utviklet spesifikt for deg og dine preferanser.

Konklusjon

Underholdningspreferanser skifter stadig, og er nå i utvikling fra passiv konsumering til aktiv, personlig og ofte digitale opplevelser. Det som står igjen er en kjerne av at underholdning handler i dag i stor grad om oppmerksomhet – hvordan vi fanger den og gir den verdi, og noen ganger hvordan vi går bevisst bort fra den.